Cuba in transitie

English version

Cuba in transitie, een land in verandering. Festival Latino Americano Rotterdam besteedt hier aandacht aan door actuele Cubaanse films en enkele daaraan verwante klassiekers te vertonen en hier dieper op in te gaan. Hiertoe haalt het festival een aantal Cubaanse gasten naar Rotterdam: filmmakers, muzikanten en acteurs.

In vier programmalijnen wordt de focus op Cuba uitgediept. Deze lijnen zijn gekoppeld aan een Cubaanse film waarbij een verdiepingsprogramma wordt aangeboden, een FLAR-talk: door middel van gesprekken met makers en deskundigen worden relevante thema’s uit de films nabesproken in de filmzaal.

Starring: Sound
Films waarin geluid de hoofdrol speelt
Naar aanleiding van de Cubaanse klassieker Suite Habana, waarin geluid een essentiële rol speelt, wordt samen met onder andere een sound designer ingegaan op de functie van geluid in film. Of het nu muziek is, geluid of juist geen geluid; dat wat je hoort geeft een extra dimensie en gevoelswaarde aan wat je ervaart als kijker! Nagesprek met Iwan van Wijk (sound designer) en Sonia Herman Dolz (maakt muziekdocumentaires) onder leiding van Edwin Koopman (Latijns-Amerika correspondent van onder andere Trouw).
Donderdag 24 augustus 19.00

Ook bij #Starring:Sound > El sonido de las cosas, La última tarde, Presentatie Watch that Sound

Passion & Desire
Normen en waarden omtrent ‘verboden verlangens’
Gekoppeld aan de nieuwste film van Fernando Pérez, Últimos días en la Habana gaat het nagesprek vooral over verlangens en de wens of mogelijkheid hier uiting aan te geven. Op welke manier zijn normen en waarden omtrent ‘verboden verlangens’ veranderd in het Cuba van nu ten opzichte van het Cuba van twintig jaar geleden? In hoeverre is de vrijheid van meningsuiting veranderd? Zijn taboes verdwenen of veranderd? Hoe was het voorheen om bijvoorbeeld homoseksueel te zijn in Cuba en hoe is dit nu? Onder leiding van Edwin Koopman gaan we in gesprek met Vladimir Cruz, Cubaan en acteur van de klassieker Fresa y Chocolate en Patricia Ramos, filmmaker van de Cubaanse film El Techo.
Vrijdag 25 augustus 18.45

Ook bij #Passion&Desire > O ninho, Fala comigo, Tangomania, Una mujer fantástica

On the Move
Grenzen overgaan & grenzen verleggen
Wat doen Cubanen om zich te verplaatsen? Welke mogelijkheden en middelen hadden en hebben zij om te reizen? Welke grenzen zijn opengegaan of vervaagd en hoe beïnvloedt dit de keuzes van de mensen?
Deze vragen worden besproken na afloop van de vertoning Pequeñas mentiras piadosas waarin Cubanen een reisbureautje zijn begonnen om landgenoten te helpen aan een uitreisvisum. Nagesprek met de producent van deze film en Dirk Kruijt (emeritus hoogleraar ontwikkelingsvraagstukken Universiteit Utrecht [1]), onder leiding van Edwin Koopman.
Zaterdag 26 augustus 17.00

Ook bij #OntheMove > Era o hotel Cambridge, El invierno, As I Walk Through the Valley

Music & More
Wederzijdse invloed van muziekstromingen
Cubajazz, de openingsfilm van het festival, wordt als kapstok gebruikt om in te zoomen op de invloed van andere muziekstromingen op de Cubaanse muziek. De film laat zien hoe vooral de jazz grenzen verlegt en al jarenlang geïnspireerd wordt door invloeden van buitenaf. Hoe verhoudt deze muzikale ‘vrijheid’ zich tot het openstellen van de sociale, politieke en culturele grenzen? Wat is de invloed op het dagelijks leven van de Cubanen? Wat zijn de kansen, maar ook: wat zijn de bedreigingen? Nagesprek met filmmaker Max Alvim (regisseur Cubajazz) en muzikant Ramón Valle onder leiding van Edwin Koopman.
Zondag 27 augustus 17.00

Ook bij #Music&More > O samba, El viaje – A Road Trip into Chiles Cultural Heritage, As I Walk Through the Valley, Dick Verdult – het is waar maar niet hier

Klassiekers
De vertoning van vier Cubaanse filmklassiekers geeft het programma een bijzondere dimensie.

Memorias del subdesarrollo: dé klassieker van na de revolutie. Deze film heeft niet alleen veel prijzen gewonnen, maar heeft vandaag de dag nog altijd zeggingskracht. Een gewaagde visie op het veranderende Cuba van na 1959.

Nosotros la música: Festival Latino Americano Rotterdam is film én muziek en met de focus op Cuba is dit juweeltje de ‘bijbel’. Een visueel fraai en inhoudelijk informatief portret van de ontwikkelingen en grote diversiteit in de Cubaanse muziek. Ook deze film behoudt zijn invloed en betekenis als gekeken wordt naar de huidige veranderingen in Cuba.

Fresa y chocolate: destijds de meest bekeken film ooit in Cuba, omdat er voor het eerst openlijk werd gesproken over homofilie met een gewaagd kritisch geluid refererend naar het beloofde land; Amerika. Tijdens het festival is deze film het ‘oudere broertje’ van Últimos días en la Habana, waarin de visie van de maker én de mogelijkheden om dit thema te bespreken aanzienlijk vrijer worden geuit. Een interessante combi.

Suite Habana: met het geluid (of geen geluid) in de hoofdrol is deze film een klassieker te noemen en een gedurfd en geslaagd cinematografisch meesterwerk. Terwijl in vele Cubaanse films de tekst (het gesproken woord) de absolute leider is, zijn het hier het beeld en vooral het geluid (zonder woorden) die je gidsen door de film. In een festival waar muziek en dus geluid essentieel is, kan deze film niet gemist worden.
#Starring:Sound

[1] Kruijt deed dertig jaar onderzoek naar revolutionaire generaties en schreef samen met Kees Koonings een aantal boeken over geweld in Latijns-Amerika.